Aktiv dag gir god nattesøvn

3-6 måneder

Begynner du å bli klar for å få nattesøvnen tilbake? Her er tipsene som kan hjelpe både babyen og deg til mer sammenhengende nattesøvn.

Babyen er, som andre mennesker, et lite individ med sitt helt eget søvnbehov. I gjennomsnitt sover barn i alderen 3-6 måneder 13-16 timer i døgnet, og noen lærer allerede å sove natten gjennom.

Hurra! Søvnhormonet utvikles

Rundt tre måneders alder begynner den lille barnekroppen å utvikle hormonet melatonin, som regulerer trøtthetsfølelsen. Da er det mulig å venne barnet til å sove lengre om natten. Mange vil fortsatt trenge et nattmåltid lenge ennå, men da kan det hjelpe at du holder lyset dempet og ikke prater.

De fleste spedbarn vil våkne regelmessig, ca en gang i timen i løpet av natten, og da bør du prøve å ikke forstyrre barnet, slik at det våkner helt. La det heller finne tilbake til søvnen alene, eller ved at du roer forsiktig.

Aktive våkenperioder

Barnet begynner nå å bli ganske sosialt og er interessert i samvær og samspill. Det er stas! Lek og prat gir læring, og mange nye inntrykk å fordøye. Det gir også en hyggelig søvnbonus, for jo mer aktivt barnet er på dagtid, jo større blir behovet for sammenhengende nattesøvn.

Nyt tiden med den lille og hvil deg når du kan. Sov godt!

Hilsen oss i Lilleba

3-6 måneder – søvntips

Søvntipsene som kan hjelpe nå

Mange lærer nå å sove natten gjennom, det vil si 5-6 timer uten å våkne, mens andre fortsatt har behov for et nattmåltid. I gjennomsnitt sover barn i denne perioden fra 13-16 timer i døgnet, med store individuelle forskjeller.

  • Aktive våkenperioder om dagen, gir mer sammenhengende søvn om natten.
  • Kle barnet i komfortabelt nattøy.
  • Legg barnet mens det fortsatt er våkent og la den lille finne søvnen selv, uten byssing, rugging eller sang.
  • Ha det mørkt på rommet.
  • Start leggingen tidlig, så barnet ikke blir overtrøtt.
  • Gi barnet en koseklut eller et kosedyr som kan tas med i sengen.
  • Hold på leggerutiner og leggetiden når dere er på overnattingsbesøk hos andre.
  • Be om hjelp fra andre, dersom du ikke får nok søvn. Alle trenger å sove ut innimellom.

Kilder:
bufdir.no/Foreldrehverdag/Baby/Babyer_og_sovn/
Babyverden, «Leggetid – om søvn og gode søvnvaner» utgitt av Goboken.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.